Expositie Het omlijste kijken

OVER DE EXPOSITIE “HET OMLIJSTE KIJKEN” 
Cathrien Berghout, beeldend kunstenaar en dichter

Voor Cathrien Berghout is het raam een oud thema, om de zoveel tijd duikt het op in een gedicht of in beeldend werk.  

Ook het samenbrengen van verschillende disciplines is een terugkerend streven van haar.  

Vooral bij dichters, merkt zij op, is het raam een vaak gebruikt beeld waarmee die hun uitzicht op de werkelijkheid of hun verwachting voor de toekomst kunnen weergeven. 

Met deze expositie wil de kunstenaar aan de hand van gedichten verschillende van die doorkijkjes laten zien. Zij hoopt daarmee een aanzet tot reflectie te bieden. 

Cathrien Berghout heeft een aantal verhalende of beschouwende gedichten uitgekozen waarin op zo’n manier van het venster gebruik is gemaakt. 

Het gedicht “INSCHIKKEN, najaar ‘44”, dat zij bij de opening van de expositie op 12 december 2020 leest, is van persoonlijke aard en om die reden niet in de expositie zelf opgenomen.  

Zowel de beelden als de gedichten (en uiteindelijk natuurlijk ook de muziek die op de achtergrond meespeelt), zijn op of vanuit een blanco velletje papier ontstaan. Bij de beelden in cortenstaal is het ontwerp vanuit één plat vlak ontwikkeld, waarbij de vorm door insnijdingen en omvouwen gestalte krijgt. Het staalbedrijf heeft hetzelfde procedé gevolgd door uit te gaan van de werktekening in het platte vlak en daarop in te snijden en om te zetten:

De expositie “HET OMLIJSTE KIJKEN” vindt plaats in de Bewaerschole in Burgh-Haamstede vanaf 12 december 2020 tot 3 januari 2021.

Openingstijden (dagelijks): 14:00 – 17:00 uur. Let op: voor het openingsweekend van 12 en 13 december 2020 geldt een online reserveringssysteem, zie https://www.bewaerschole.nl

De expositie bevat 15 ‘elementen’. 
Elk element bestaat uit een gedicht (of een speels-poëtische gedachte) plus een verbeelding ervan in de vorm van een sculptuur in corten staal, of een reliëf van papier, waarmee het gedicht of de gedachte als het ware wordt ingekaderd.

In de audiovisuele presentatie (zie onderaan deze beschrijving, maar ook te zien via de virtule tour) worden de gedichten voorgelezen, met bijpassende achtergrondmuziek.

De gedichten in de elementen 1 t/m 4 zijn geschreven door bekende dichters en worden in vertaling voorgelezen. Het origineel is bij de afzonderlijke elementen te vinden:

  1. Dido en Aeneas van Joseph Brodsky
  2. Die Fenster IV van Rainer Maria Rilke
  3. High Windows van Philip Larkin
  4. Zuflucht noch hinter der zuflucht van Reiner Kunze

    Drie van de vier gedichten zijn door Cathrien Berghout (opnieuw) vertaald, bij het gedicht “DIDO en AENEAS“ wordt gebruik gemaakt van een bestaande vertaling.

    Bij de elementen 5 en 6 is gebruik gemaakt van eigen werk.
  5. Poolvos van Cathrien Berghout
  6. Hinkelspel van Cathrien Berghout

    Dat geldt ook voor de daaropvolgende 9 elementen.
    De ingelijste papieren reliëfs (elementen 7 t/m 11) moeten voor zich spreken; er zit geen gedachte achter anders dan dat het leuk is om te spelen met letters en woorden.

  7. “TALIG”
  8. “WARTAAL”
  9. “HERTALEN”
  10. “GELETTERDHEID” en “RAAMVERTELLING”
  11. “WEGKIJKEN”

    Het gegeven dat een filosofie zo’n lang en vervormd leven kan leiden, zoals het gedachtegoed van Berkeley laat zien, is interessant genoeg om er in de elementen 12 en 13 een beeldverhaal van te maken.

  12. “BERKELEY”
  13. “BORGES” en “TOKARSCUK”

    De afsluitende elementen 14 en 15 moeten daarna weer voor zichzelf spreken.

  14. “LETTERZWERM”
  15. Heraclitus flux van Cathrien Berghout

    Bij deze is de kijker, lezer en luisteraar uitgenodigd een kijkje door het ‘eigen raam’ te nemen.